Sudety Wałbrzyskie-Lesista Wielka

Cześć,

Zapraszam na relacje z wycieczki na Lesistą Wielką, Była to jeszcze wprawdzie jesień ale przywitała nas już jednym bałwanem. Spotkaliśmy się na parkingu mapa google przy drodze nr 35 i ruszyliśmy na żółty szlak .

Mapa turystyczna

W dużej mierze droga łagodna, utwardzona w pewnym  momencie  wchodzimy  ostro pod górę i robi się fajnie 🙂 Po drodze mijamy małe szczeliny wiatrowe, a później bardzo urokliwa przełęcz i tam już można nacieszyć oko kilkoma „widokami” Jest również pierwszy tym sezonie bałwan.

Docieramy na szczyt Lesistej, robimy dłuższą przerwę. Jest czas by rozpalić ognisko, cos przekąsić. Bartek Brodowski przygotował dla dzieci dyplomy i medale a Włóczykije zorganizowali zabawę ekologiczną.

Po przerwie część naszej grupy wracała już na parking a pozostali poszli  zobaczyć większe szczeliny . Cytując z Wikipedii:

Szczeliny wiatrowe – osobliwa sieć szczelin skalnych i spękań w górnej części stoku góry, w których występuje dwufazowa cyrkulacja powietrza, wdech i wydech. Wdech występuje w ciepłej porze roku, wówczas szczelinami wiatrowymi w pobliżu szczytu ciepłe powietrze zasysane jest do wnętrza góry, przepływając przez system spękań oziębia się i wypływa u podnóża góry. Wydech występuje w chłodnej części roku, zimne powietrze zasysane jest u podstawy góry, przepływając przez system kanałów ogrzewa się i wypływa szczelinami wiatrowymi w pobliżu szczytu. Zjawisko to zachodzi dzięki różnicy temperatur pomiędzy temperaturą skał we wnętrzu góry a temperaturą zewnętrzną. Najintensywniejszy ruch powietrza występuje, gdy różnica temperatur pomiędzy skałą a otoczeniem jest duża, wówczas ruch powietrza w szczelinach wytwarza akustyczne dźwięki zbliżone do buczenia. Zjawisko akustyczne występuje w najcieplejszej oraz najchłodniejszej porze roku”

Przyznam że niełatwo nam było je odnaleźć. Następnie już spokojnym tempem wracaliśmy na parking. Schodziliśmy szlakiem ekologicznym, po dotarciu do cywilizacji szliśmy mało widoczną ścieżką koło ogródków by nie iść przy dość ruchliwej  drodze.

To jedna ze spokojniejszych tras, sprawdziła się na wycieczkę dla większej, zróżnicowanej  grupy.